Et afgørende element for en god forretningsstrategi er en vellykket visuel identitet. Grunden til dette er, at en stærk og gennemslagskraftig visuel identitet er yderst central i kommunikationen med nuværende og potentielle kunder. Den visuelle identitet gør det muligt at udtrykke virksomhedens kernekompetencer og/eller kerneværdier for at signalere, hvem man er, og hvad man står for overfor både nye og eksisterende kunder. Det skaber derfor en gode og yderst vigtige relation og kommunikation mellem virksomhed og kunde. Den visuelle identitet skaber associationer til virksomheden, som kunderne tager til sig med tiden, så de altid kan huske, hvad den enkelte virksomhed står for, men derudover så er disse positive associationer også roden til præferencen for en specifik virksomhed. Det er denne præference for sin virksomhed man skal sigte efter at opnå med sin visuelle identitet, da det er præferencen, der sikrer at kunderne bliver fremover. Det er derfor også vigtigt, at man holder sig opdateret på nyheder rundt omkring i erhvervsverdenen, så man kan følge med de nyeste tendenser.

Rebranding er vigtigt

For at præferencen kan bestå, er det vigtigt, at den visuelle identitet er tilpasset de forandringer, en virksomhed kan gennemgå. Det sker for eksempel ofte at en virksomhed, der har eksisteret i en årrække, er ude for at den visuelle identitet ikke længere matcher virksomhedens profil, eller at identiteten ikke længere har samme gennemslagskraft som førhen, da nyheder, forandringer og nye tendenser i dag påvirker anderledes end før i tiden. I sådanne tilfælde er det vigtigt, at en virksomhed er opmærksom og tilpasser den visuelle identitet. Her skal man dog være varsom, da et komplet nyt design kan være uhensigtsmæssig for virksomheden. Derfor sker det i langt de fleste tilfælde, at virksomheden bibeholder enkelte facetter fra det nuværende logo, f.eks. farver eller et symbol og så ændrer noget andet. Det kunne f.eks. være et logo, hvor teksten forblev den samme, men en ny farve blev valgt, da denne farve symboliserer nogle bestemte værdier, som virksomheden har fået eller hellere vil fremhæve, fremfor de værdier en anden farve engang symboliserede. På den måde tilpasser de logoet og dermed hele deres visuelle identitet til de forandringer, virksomheden har gennemgået.